Vijeće Europske unije postiglo je načelni dogovor s pregovaračima Europskog parlamenta o prijedlogu Europske komisije o pojednostavnjenju sustava CBAM za prikupljanje prekograničnog poreza na emisije ugljika. Početne tarife, koje će se svake godine povećavati do izjednačavanja s cijenom iz mehanizma EU ETS, stupit će na snagu 1. siječnja. Najvjerovatno, administracija u Bruxellesu nema namjeru razmotriti mogućnost odgode datuma, iako treće zemlje i tvrtke koje izvoze u EU, a posebno u sektoru proizvodnje električne energije i prijenosa, imaju poteškoća u prilagodbi novog sustava.
Poljsko predsjedništvo Vijeća EU-a i pregovarači i pregovarači iz Europskog parlamenta u načelu su se dogovorili o jednom od cijelih zakonodavnih paketa pod nazivom Omnibus 1: uredba kojom će se pojednostavniti i poboljšati Mehanizam prilagodbe prilažljivosti teleta (CBAM).
Cilj danih mjera je olakšati usklađivanje s novim sustavom bez ugrožavanja klimatskih ciljeva kojima teži. Dva tijela koja su oblikovala glavne postavke računa rekla su da će smanjiti regulatorno i administrativno opterećenje, kao i troškove za tvrtke u EU, od kojih je većina za mala i srednja poduzeća (MSP).
CBAM je alat za izjednačavanje cijene plaćenog po toni emisija ugljika za robu proizvedenu u EU-u, u okviru EU-a za trgovanje emisijama (EU ETS), uz buduću privoz određene robe od uvoza. Također je usmjeren na poticanje zemalja izvan 27-člane Unije da poboljšaju svoje klimatske ambicije.
Za sada nema olakšanja za zemlje u susjedstvu EU-a
Važno je napomenuti da takozvane treće zemlje, uključujući zapadni Balkan i Tursku, te lokalne tvrtke koje izvoze cement, željezo i čelik, aluminij, gnojiva, električnu energiju i vodik u EU, propuštaju vrijeme prije uvođenja prikupljanja 1. siječnja sljedeće godine. Kako bi dobila izuzeće, njihova bi nadležna tijela trebala prvenstveno uvesti vlastite sustave za prikupljanje ispuštenih stakleničkih plinova.
ENTSO-E je zatražio jednogodišnju odgodu uvođenja početnog poreza na električnu energiju
Prošlog tjedna Europska mreža operatora transportnih sustava (ENTSO-E) ukazala je na više kontradikcija u odjeljku CBAM koji pokriva sektor. Predložila je Europskoj komisiji produljenje prijelaznog razdoblja za 12 mjeseci do 1. siječnja 2027. S obzirom na sadržaj novog sporazuma, ne postoji politička volja za odgodom uvođenja prikupljanja.
Nadalje, Europska komisija početkom 2026. treba procijeniti hoće li proširiti pokrivenost na druge sektore obuhvaćene ETS-om, kao i predstaviti mjere za pomoć izvoznicima robe u CBAM-u koji su izloženi riziku od curenja ili istjecanja ugljika (karta). Pojava je da poduzeća sa sjedištem u EU-u prebacuju svoju proizvodnju s visokim emisijama ugljika u zemlje s manje ozbiljnom klimatskom politikom, tj. da se domaći proizvodi u EU-u zamjenjuju uvozom koji je intenzivtan ugljikom.
EU je odredio da će se carine povećavati svake godine, sve dok ne dosegnu razinu ETS-a EU-a početkom 2034. godine.
Pojačanje konkurentnosti EU-a
Europska komisija priopćila je u veljači kako će mjere koje je predložila donijeti uštedu od ukupno 6,3 milijarde eura.
“Pojednostavljivanje je glavni prioritet poljskog predsjedništva. Današnji glavni sporazum s parlamentom još je jedan korak prema smanjenju administrativnog opterećenja za naše tvrtke i dodatnom intenziviranju konkurentnosti EU-a”, rekao je poljski ministar Europske unije Adam Schlapka o sporazumu sa zastupnicima.
Gore navedene krovne institucije zadržale su ključne komponente prijedloga Komisije, pojašnjava Vijeće EU-a. U skladu s zadanim pristupom de minimis, čime se izostavlja sve što se smatra znatno važnim, primi se još veće izuzeće od obveza za uvoznike koji ne prelaze jedinstveni prag od 50 tona godišnje. Predstojeća revizija uredbe također bi im omogućila izbjegavanje poremećaja u ranoj fazi jer će moći nastaviti uvoz dok čekaju registraciju u sustavu CBAM.
Vijeće EU-a pojasnilo je da i nadležni ministri država članica, koji to čine, i europski parlamentarci moraju službeno usvojiti izmjene kako bi stupili na snagu, te da se to očekuje najkasnije u rujnu.
Europski parlament istaknuo je da će 90 posto uvoznika dobiti izuzeće, te da će 99 posto emisija CO2 iz uvezenog željeza, čelika, aluminija i cementa ostati pokriveno.
Prema Europskom parlamentu, 90% uvoznika bit će izuzeto, a 99% CO2 od emisija, čelika, aluminija i cementa još uvijek je oporavak.